poniedziałek, 9 stycznia 2012

R129


Mercedes-Benz R129 jest czwartą generacją popularnej serii luksusowych roadsterów SL. Został zaprezentowany na salonie genewskim w 1989 roku jako następca modelu R107.
Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W201 oraz niektóre silniki od W124. W czasie swojej premiery jednak uchodził za auto innowacyjne, zastosowano w nim elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop; po raz pierwszy zamontowano system windshaft – kratkę osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami, wysuwaną na życzenie kierowcy; jako jeden z pierwszych samochodów, R129 standardowo wyposażony był w system ABS.
Tradycji stało się zadość – nowa generacja SL-a po raz kolejny była znacznie cięższa od poprzedniej. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła przeszło 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ zastosowano w nim mocniejsze, acz nie większe, silniki. W międzyczasie zacieśniła się współpraca Mercedesa z AMG. Zaowocowało to powstaniem fabrycznie podrasowanych modeli. Montowano w nich duże silniki, zdecydowanie mocniejsze od seryjnych.

Modele

W czasie produkcji, model R129 przeszedł w 1995 roku dość istotne zmiany konstrukcyjne, jak i stylistyczne. Wyróżnia się zatem dwie serie modelu.

Seria I (03.1989–09.1995)

Zaprezentowane w Genewie nadwozie charakteryzowało się m.in.:
  • dwutonowym lakierowaniem (zderzaki jaśniejsze),
  • pomarańczowymi kloszami kierunkowskazów przednich i tylnych,
  • klamkami drzwi wykonanymi z czarnego plastiku,
  • grillem z siedmioma cienkimi szczeblami.
Silniki to konstrukcje nowe (typ M119) lub pochodzące od modelu W124 (typ M103). W ofercie są dwa rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna (standard w modelach 6-cylindrowych) i 4-biegowa automatyczna (standard w modelach 8- i 12-cylindrowych, w 6-cylindrowych wyposażenie opcjonalne).
  • 300 SL – silnik typ M103; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2960 cm³; moc: 190 KM; moment obrotowy: 260 Nm
  • 300 SL-24 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2960 cm³; moc: 231 KM; moment obrotowy: 272 Nm
  • 500 SL – silnik typ M119; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 4973 cm³; moc: 326 KM; moment obrotowy 450 Nm
W październiku 1992 roku wprowadzono do oferty model z silnikiem 12-cylindrowym, pochodzącym z modelu W140.
  • 600 SL – silnik typ M120; widlasty 12-cylindrowy; pojemność: 5987 cm³; moc: 408 KM; moment obrotowy: 580 Nm
W czerwcu 1993 roku nastąpiła zmiana nazewnictwa – skrót "SL" znalazł się przed oznaczeniem liczbowym. Taki porządek trwa do dziś. Jednocześnie wycofano z oferty silnik typ M103 oraz unowocześniono typ M104, co zaowocowało zamianą wersji 300 SL i 300 SL-24 na, odpowiednio: SL 280 i SL 320.
  • SL 280 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2799 cm³; moc: 193 KM; moment obrotowy: 270 Nm
  • SL 320 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 3199 cm³; moc: 231 KM; moment obrotowy: 315 Nm
W drugiej połowie 1993 swoją premierę miał pierwszy seryjny SL przerabiany przez AMG
  • SL 60 AMG – silnik typ M119; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 5956 cm³; moc: 381 KM; moment obrotowy: 580 Nm

Seria II (09.1995–06.2001)

Została zaprezentowana na targach we Frankfurcie, we wrześniu 1995. Nadwozie różniło się od serii I kilkoma detalami:
  • inny kształt zderzaków przednich i tylnych, oraz progów,
  • klosze kierunkowskazów tylnych – czerwone, przednich – przezroczyste,
  • grill z sześcioma grubszymi szczeblami,
  • dyskretne modyfikacje wnętrza: lepsze materiały, nowy kształt siedzeń i kierownicy,
  • opcjonalny "Glasdach" (przezroczysty dach panoramiczny).
Seria II obfitowała w liczne nowinki techniczne, m.in.:
  • 5-biegową skrzynię automatyczną, sterowaną elektronicznie (standard w modelach z silnikami V8 i V12),
  • system stabilizacji toru jazdy ESP (standardowo tylko w wersji silnikiem V12)
  • reflektory ksenonowe (opcjonalnie)
Silniki nie uległy modyfikacjom (SL 280, SL 320, SL 500, SL 600, SL 60 AMG).
W kwietniu 1998 zmodernizowano nadwozie o następujące szczegóły:
  • klamki drzwi lakierowane na kolor nadwozia,
  • owalne lusterka boczne,
  • nowe materiały we wnętrzu oraz nowy kształt wskaźników i kierownicy.
Zastosowano zmodernizowane silniki V8 i V6.
  • SL 280 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 2799 cm³; moc: 204 KM; moment obrotowy: 270 Nm
  • SL 320 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 3199 cm³; moc: 224 KM; moment obrotowy: 315 Nm
  • SL 500 – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 4966 cm³; moc: 306 KM; moment obrotowy: 460 Nm
W czerwcu 1998 wycofano z oferty model SL 60 AMG. Na początku 1999 zastąpiono go dwiema nowymi wersjami:
  • SL 55 AMG – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 5439 cm³; moc: 354 KM; moment obrotowy: 530 Nm
  • SL 73 AMG – silnik typ M120; widlasty 12-cylindrowy; pojemność: 7291 cm³; moc: 525 KM; moment obrotowy: 750 Nm
Silnik typ M120 z modelu SL 73 jest obecnie wykorzystywany w niektórych wersjach Pagani Zondy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz