Mercedes-Benz R129 jest czwartą generacją popularnej serii luksusowych roadsterów SL. Został zaprezentowany na salonie genewskim w 1989 roku jako następca modelu R107.
Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W201 oraz niektóre silniki od W124. W czasie swojej premiery jednak uchodził za auto innowacyjne, zastosowano w nim elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop; po raz pierwszy zamontowano system windshaft – kratkę osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami, wysuwaną na życzenie kierowcy; jako jeden z pierwszych samochodów, R129 standardowo wyposażony był w system ABS.
Tradycji stało się zadość – nowa generacja SL-a po raz kolejny była znacznie cięższa od poprzedniej. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła przeszło 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ zastosowano w nim mocniejsze, acz nie większe, silniki. W międzyczasie zacieśniła się współpraca Mercedesa z AMG. Zaowocowało to powstaniem fabrycznie podrasowanych modeli. Montowano w nich duże silniki, zdecydowanie mocniejsze od seryjnych.
Modele
W czasie produkcji, model R129 przeszedł w 1995 roku dość istotne zmiany konstrukcyjne, jak i stylistyczne. Wyróżnia się zatem dwie serie modelu.Seria I (03.1989–09.1995)
Zaprezentowane w Genewie nadwozie charakteryzowało się m.in.:- dwutonowym lakierowaniem (zderzaki jaśniejsze),
- pomarańczowymi kloszami kierunkowskazów przednich i tylnych,
- klamkami drzwi wykonanymi z czarnego plastiku,
- grillem z siedmioma cienkimi szczeblami.
- 300 SL – silnik typ M103; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2960 cm³; moc: 190 KM; moment obrotowy: 260 Nm
- 300 SL-24 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2960 cm³; moc: 231 KM; moment obrotowy: 272 Nm
- 500 SL – silnik typ M119; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 4973 cm³; moc: 326 KM; moment obrotowy 450 Nm
- 600 SL – silnik typ M120; widlasty 12-cylindrowy; pojemność: 5987 cm³; moc: 408 KM; moment obrotowy: 580 Nm
- SL 280 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 2799 cm³; moc: 193 KM; moment obrotowy: 270 Nm
- SL 320 – silnik typ M104; rzędowy 6-cylindrowy; pojemność: 3199 cm³; moc: 231 KM; moment obrotowy: 315 Nm
- SL 60 AMG – silnik typ M119; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 5956 cm³; moc: 381 KM; moment obrotowy: 580 Nm
Seria II (09.1995–06.2001)
Została zaprezentowana na targach we Frankfurcie, we wrześniu 1995. Nadwozie różniło się od serii I kilkoma detalami:- inny kształt zderzaków przednich i tylnych, oraz progów,
- klosze kierunkowskazów tylnych – czerwone, przednich – przezroczyste,
- grill z sześcioma grubszymi szczeblami,
- dyskretne modyfikacje wnętrza: lepsze materiały, nowy kształt siedzeń i kierownicy,
- opcjonalny "Glasdach" (przezroczysty dach panoramiczny).
- 5-biegową skrzynię automatyczną, sterowaną elektronicznie (standard w modelach z silnikami V8 i V12),
- system stabilizacji toru jazdy ESP (standardowo tylko w wersji silnikiem V12)
- reflektory ksenonowe (opcjonalnie)
W kwietniu 1998 zmodernizowano nadwozie o następujące szczegóły:
- klamki drzwi lakierowane na kolor nadwozia,
- owalne lusterka boczne,
- nowe materiały we wnętrzu oraz nowy kształt wskaźników i kierownicy.
- SL 280 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 2799 cm³; moc: 204 KM; moment obrotowy: 270 Nm
- SL 320 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 3199 cm³; moc: 224 KM; moment obrotowy: 315 Nm
- SL 500 – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 4966 cm³; moc: 306 KM; moment obrotowy: 460 Nm
- SL 55 AMG – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 5439 cm³; moc: 354 KM; moment obrotowy: 530 Nm
- SL 73 AMG – silnik typ M120; widlasty 12-cylindrowy; pojemność: 7291 cm³; moc: 525 KM; moment obrotowy: 750 Nm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz