Mechanicznie SL W113 spokrewniony był z modelem 220 SE (W111). "Odziedziczył" po nim m.in. przednie niezależne zawieszenie, dwuobwodowy układ hamulcowy wyposażony w tarcze na przedniej osi, zmodyfikowany silnik. Przy projektowaniu W113 dużo uwagi poświęcono bezpieczeństwu. Zastosowano kontrolowane strefy zgniotu, usztywniono kabinę pasażerską, opcjonalnie montowano pasy bezpieczeństwa, wnętrze pozbawiono niebezpiecznych kantów. Bezpieczny SL stracił pierwotną lekkość. W celu obniżenia masy auta do budowy niektórych elementów (pokrywa bagażnika, maska, poszycia drzwi) użyto aluminium.
Pagodę produkowano do roku 1971. Powstało 48 912 samochodów. To dużo, zważywszy, że W113 był topowym modelem sportowym Mercedesa. Już w latach 60. zyskał miano kultowego. Obecnie, głównie ze względu na swoją niezawodność, jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej poszukiwanych samochodów klasycznych. Styl lat 60. jest dostępny za, względnie, niewielkie pieniądze. Nie brakuje firm specjalizujących się w odrestaurowywaniu W113.
Następcą Pagody jest dużo cięższy i bezpieczniejszy, choć nie mniej popularny, model R107.
Modele
Rozwiązania techniczne stosowane w Pagodzie zmieniały się na przestrzeni lat, przy czym nadwozie nie przeszło żadnych liftingów.230 SL
- Lata produkcji: 1963 - 1966
- Silnik: typ M127 II, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2281 cm³, moc: 150 KM
- Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna
- Wyprodukowano: 19 831 sztuk
Modele 230 SL uchodzą za najmniej zaawansowane technicznie i jednocześnie najbardziej sportowe odmiany Pagody. Na tylnej osi zamontowane były hamulce bębnowe, zawieszenie miało względnie twarde nastawy, silnik zaś najlepiej pracował na wysokich obrotach. Prędkość maksymalna wynosiła około 200 km/h, natomiast "setkę" auto osiągało w niecałe 10 sekund.
250 SL
- Lata produkcji: 1966 - 1967
- Silnik: typ M129 III, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³, moc: 150 KM
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna ZF lub 4-biegowa automatyczna
- Wyprodukowano: 5 196 sztuk
Modele 250 SL stanowią kontynuację filozofii 230 SL - dynamika przeważa w nich nad komfortem. Masa aut wzrosła jednak tak bardzo, że pokonanie bariery 200 km/h stało się niewykonalne.
280 SL
- Lata produkcji: 1968 - 1971
- Silnik: typ M130, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³, moc: 170 KM
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna ZF lub 4-biegowa automatyczna
- Wyprodukowano: 23 885 sztuk
Model 280 SL, ponieważ łączył w sobie zalety dwóch poprzednich generacji, był najlepiej sprzedająca się odmianą Pagody. Obecnie jest najbardziej poszukiwanym wariantem przez kolekcjonerów. Większość aut została wyeksportowana do Stanów Zjednoczonych, toteż przeważały skrzynie automatyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz