poniedziałek, 9 stycznia 2012

R230



Mercedes-Benz R230 jest piątą generacją prestiżowej serii roadsterów SL. Został wdrożony do produkcji w roku 2001, w marcu 2006 roku zaś przeszedł face-lifting. Zastąpił w ofercie model R129.
Technicznie SL (R230) spokrewniony jest z klasą S (W220) oraz coupe serii CL (C215). W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano podwozie o niemal jednakowej konstrukcji, w bogatszych wersjach wyposażeniowych montowane jest pneumatyczne zawieszenie Active Body Control. Każde z aut wykorzystuje podobny układ napędowy (skrzynie biegów i silniki).
W modelu R230 zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, wśród których można wyróżnić:
  • konstrukcję dachu - wytworzonego z aluminium, składanego przez hydrauliczne podnośniki (cały proces jest automatyczny, uruchamiany poprzez pociągnięcie dźwigienki we wnętrzu; trwa on 16 sekund),
  • system Keyless go, pozwalający na otwarcie i uruchomienie samochodu bez użycia kluczyka (zamiast niego - karta, która identyfikuje właściciela, musi znajdować się w odpowiedniej odległości od pojazdu),
  • aktywny tempomat Distronic (laser, umieszczony na grillu, bada przestrzeń przed samochodem - jeśli w zasięgu kilkudziesięciu metrów znajduje się inny pojazd, tempomat zwalnia auto, jeśli zaś ów pojazd "usunie" się z drogi, wówczas tempomat "przyspiesza" auto do pierwotnie ustalonej prędkości),
  • samopoziomujące pneumatyczne zawieszenie Active Body Control (redukuje przechyły nadwozia podczas hamowania, przyspieszania i skręcania).
Nadwozie modelu R230, zaopatrzone we wloty powietrza na masce oraz na przednich błotnikach, nawiązuje do karoserii słynnego "skrzydlatego" 300 SL (W198) - pierwszego SL-a.

Modele (2001 - 03.2006)

W 2001 generacja R230 zadebiutowała dwoma modelami:
  • SL 500
  • SL 55 AMG
Obydwa wyposażone były w ośmiocylindrowy silnik typ M113, przy czym do wersji AMG dołożono sprężarkę Roots'a, co znacznie zwiększyło dynamikę. Do obydwu modeli zamontowano 5-biegową automatyczną skrzynię biegów, umożliwiającą sekwencyjną zmianę przełożeń.
Na początku roku 2003 zaprezentowano kolejne wersje:
  • SL 350 - wyposażony w oszczędny, ale i mniej dynamiczny silnik 6-cylindrowy (typ M112)
  • SL 600 - wyposażony w silnik 12-cylindrowy typ M275, pochodzący z S-klasy W220.
Paradoksalnie, model 600 miał nieco lepsze osiągi od wersji 55 AMG, bowiem jego 12-cylindrowy, podwójnie turbodoładowany silnik generował większy moment obrotowy. Sytuacja zmieniła się, gdy w sierpniu 2004 roku do oferty wszedł model:
  • SL 65 AMG - wyposażony w podrasowaną wersję silnika z modelu 600 (typ M275).
Ów motor generował niebotyczny moment obrotowy - 1000 Nm, przy bardzo niskich, jak na silnik benzynowy, obrotach (2000-4000 obr/min). Do niedawna była to rekordowa wartość, jeśli chodzi o samochód osobowy. Obecnie większym momentem może się pochwalić tylko kilka aut, w tym Bugatti Veyron.
Również od 2004 roku, opcjonalnie, dostępna była nowoczesna 7-biegowa skrzynia automatyczna 7G-Tronic z modelami SL 350 i SL 500

Modele (03.2006 - dziś)

W ostatnim dniu lutego 2006 roku na Geneva Motor Show zaprezentowano zmodyfikowane modele serii R230. Zmiany dotyczyły przede wszystkim silników. Zmieniono napęd w modelach SL 350 i SL 500 - silniki typu M112 i M113 zamieniono na całkiem nowe: M272 oraz M273 (odpowiednio: V6 i V8 w układzie DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu). Silnik M113 pozostał jednak pod maską SL-a 55, zwiększono nieco jego osiągi. Podobna zmiana zaszła w modelu SL 600 - po prostu delikatnie podniesiono parametry już montowanego silnika M275. Bez modyfikacji zaś ostał się motor w modelu SL 65.
Cechy odświeżonego nadwozia, pokazanego na salonie genewskim, to m.in:
  • nowy kształt przedniego zderzaka
  • nowy 3-szczeblowy grill
  • nowe klosze lamp tylnych (z poziomym białym paskiem)
  • nowe wzory felg aluminiowych
Nieznacznie zmieniono również wygląd wersji AMG:
  • SL 55 - nowy kształt zderzaków, progów i felg
  • SL 65 - nowy kształt wlotów powietrza (chłodzącego hamulce) oraz czterech rur wydechowych.

Modyfikacje techniczne, wprowadzone w marcu 2006, to przede wszystkim:
  • zawieszenie ABC drugiej generacji
  • skrzynia 7G-Tronic o krótszym czasie reakcji
  • bardziej bezpośredni układ kierowniczy
  • lepsze materiały wykończeniowe wnętrza
  • bi-ksenonowe reflektory w standardzie
W Stanach Zjednoczonych model SL 500 po marcowym liftingu zmienił nazwę na SL 550.

Wersje AMG

Mercedes-Benz SL 55 AMG (R230) 
Wersje przygotowane przez AMG różnią się od modeli "seryjnych", nie tylko silnikami, ale też wyglądem zewnętrznym. Zaopatrzone są w inne:
  • zderzaki i progi, zapewniające lepszą dynamikę (różny komplet dla modelu SL 55 oraz SL 65)
  • wzory felg aluminiowych
  • lampy tylne (przyciemnione klosze)
  • układ wydechowy (usportowiony, zakończony czterema końcówkami)
Także modele "seryjne" mogą być, za dopłatą, doposażone w ów pakiet stylistyczny. Jednocześnie, do wersji SL 55 można dokupić pakiet Performance, czyli ospojlerowanie z modelu SL 65.

Osiągi

 
  • *ograniczona elektronicznie do 250 km/h
  • **ograniczona elektronicznie do 300 km/h (opcja AMG)
  • ***bez ograniczenia (również opcja AMG)
Warto zauważyć, że SL 65 AMG osiąga minimalnie wyższą prędkość maksymalną, niż supersamochód SLR McLaren.

1 komentarz: